tirsdag den 5. januar 2016

STAFFELDT: PLANTONISME


Dette er Schack Von Staffeldt
Platonisme er et digt, som er skrevet af Schack Von Staffeldt. Når man snakker om  Schack Von Staffeldt så er det altid dualistisk.
Digtet Platonisme er i nyplatonisme, og det er ikke en af de populære former at skrive under romantikken. Hvis vi skal snakke om popularitet, så skal vi over til Oehlenschläger, som repræsenterer universalromantikken. 
Schack Von Staffeldt mener, at digtene er noget af det eneste mennesker kan se, udover verden.  

Her skal fænomenernes verden forstås som den fysiske og materielle verden. Det er den del af virkeligheden, vi kan se og føle gennem vores sanser. I fænomenernes verden finder vi alt det, som med tiden forsvinder og dør. Over for fænomenernes verden er der idéernes verden. Det er den åndelige verden. Det er en verden, hvor alt det vi ikke kan tage og føle på befinder sig. Alt der er i idéernes verden, vil ikke dø, men bestå til evig tid. Nyplatonismen indebærer en tanke om, at de to verdener ikke lader sig forene. Dette fører til, at mennesket føler sig splittet i mellem disse to verdener. Der opstår en form for spaltning i mennesket mellem kroppen, som tilhører fænomenernes verden, og sjælen der tilhører idéernes verden.
Digtet Platonisme handler om den jordiske verdens grusomhed mod en mand eller kvinde. Jeg’et følelser og tilværelse er trangt, og jeg'et  føler sig fanget. Personen lever med længsel efter kærlighed og savn, hvilket der får jeg'et til at søge trøst hos en ”jordisk skønheds bryst”, Strofe 3.
Jeg'et lever i en fantasiverden, og længtes efter noget guddommeligt, og det er et typisk træk ved nyplatonisme. Jeg'et beskrives som et menneske, der lever i skyggen og stræber efter lys.  
"Derfor snoer med Elskovsbrynde, Tanken sig om hver en Ynde, Derfor følger vort Begjær, Hist og her og fjernt og nær,  Alle Varsler,  alle Skjær,  Som det Himmelske forkynde"
Her kan vi se, at stemning er meget mørk, på den måde han beskriver jorden. Jeg'et taler til os mennesker, og jeg'et holdning til jorden. 


Vi kan læse og se i digtet af  Schack Von Staffeldt, at han gerne vil ud over fænomenernes verden. Hans gode oplevelser på jorden er ren og skær illusioner og drømme. Det er der nyplatoniske træk, da det omhandler fantasi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar